dissabte, 13 de setembre del 2008

Mapes de Sèrbia

No em puc creure que encara no hagi fet cap post amb mapes de Sèrbia! No entrarem en discussions de si posar mapes que incloguin Kosovo o no. He posat Serbia map al google i he triat els més bonics. Potser algún inclou Crna Gora (Montenegro) i tampoc passa res. Són mapes


Comencem per un que ens situï una mica, només amb les ciutats-pobles grossos més importants. Veiem Pancevo a tocar de Beograd, per exemple, el lloc més contaminat de tot Sèrbia i està tot just a l'altra banda de Danubi. Es veu també Valjevo, la ciutat amb els rius més nets de tot el país. I d'altres.. Tampoc farem llista de totes
(a mi aquest, com que hi surt Novi Sad i també Ruma, em fa pensar en aquell cop que tornàvem de Novi Sad amb el cotxe d'en Zeljko i escoltàvem Zabranjeno Pusenje -potser us sona més si dic que es tradueix com a 'No Smoking'-. Algú li havia dit que per tornar a Beograd era més ràpid si agafàvem direcció Ruma i des d'allà per l'autopista cap a Beograd. Vam seguir els cartells cap a Ruma i vam haver de passar per Fruska Gora -la muntanya de Novi Sad-. Crec sincerament que vam fer volta, però així vaig passar per la muntanya solitària de la Vojvodina, o sigui que ja em va semblar bé. Quan havíem d'entrar a l'autopista que ens portava cap a Belgrad, no sé com ho vam fer però ens vam equivocar de direcció i vam anar cap a Zagreb. Vam conduir al revés durant ben bé mitja hora, fins que el meu sisè sentit em va dir que no anàvem pel bon camí -i menys mal d'aquest sisè sentit per la orientació, perquè no hi ha cartells que indiquin Zagreb, sinò els poblets fronterers-)


ara aquest. Aquest hi ha més ciutats. Hi ha Cacak, per exemple, la ciutat més propera a Guca (que no surt al mapa), o Jagodina, que em fa gràcia el nom perquè Jagoda vol dir Maduixa
(i ja que parlem de Cacak i Jagodina, diré que dels dos només he estat a Cacak, però eren les ciutats d'on venien dues de les meves companyes de pis. Hi ha un munt de llocs de Sèrbia, ara, que em sonen d'alguna cosa així, com que algú hi viu o algú que hi ha anat o algú que me n'explica alguna cosa. Subotica, Uzice, Pancevo, Smederevo, Smederevska Palanka, Kragujevac, Valjevo, Nis, Pirot, Novi Pazar, Kraljevo, Bajna Basta, Rogacica. Per exemple. Volia fer-me una mica la xula, perquè sé que Bajna Basta no us sona de res, i en canvi resulta que és un lloc preciós)


aquest és bonic perquè es veu bé la geografia, encara que no gaire els noms. Belgrad, però, com veieu (és la taca vermella més grossa) està col·locat al final dels Balcans. És veritat que a Novi Sad (l'altra taca vermella grossa*, més al nord) hi tenen una altra muntanya, però com que es considera que la Vojvodina és plana (Novi Sad n'és la capital), podem continuar dient que les muntanyes balcàniques, a Sèrbia, s'acaben a Belgrad
(i dic que no val la pena considerar la muntanya de Fruska Gora de Novi Sad, per més maca que pugui ser, perquè recordo que quan m'acostava a Belgrad amb avió el fet que a aquesta ciutat s'acaben els Balcans -geogràficament parlant, podríem dir- era evident. Evidentíssim. -sento molt no poder trobar una foto per ensenyar-vos-ho- A mi aquestes coses, vistes des de l'aire, sempre m'impressionen molt. I ara també he pensat en el penúltim dia a la ciutat, que amb la Biljana vam anar a un local que tenien a un piset, a un carreró darrere Knez Mihajl, des d'on es veia tot Belgrad i era preciós)


*no sé com he trobat la foto, però és a Belgrad, l'edifici de fons és un dels típics de Novi Beograd




i un parell de mapes economico-informatius. Aquí en teniu més www.reisenett.no
(inevitablement aquests mapes, sobretot el segon, em fan pensar en l'Aleksandar, que està acabant geologia i s'ha especialitzat en gas. Li dic que ha triat bé l'especialització, que ara que volen fer passar gaseoductes pels Balcans trobarà una bona feina i es farà ric. Srecno slatko, znam da mozes :P Potser no a Sèrbia, però si pels voltants)


aquest representa que indica cinc regions diferents, però em sap greu, no les sé identificar. La taronja és Vojvodina i la blanca potser la capital i voltants, però les altres, si algú m'ajuda..


un altre mapa bonic, amb Subotica tan al límit que sembla que hagi de caure de la frontera. Que maco aquest, amb els noms així escampats en totes direccions fent de muntanyes



i de regal, aquest mapa. Mireu-lo bé i no us deixeu enganyar..

(si no ho agafeu, sempre podeu clicar aquí)
(jo no vivia, doncs, a Karaburma, sinò a Rússia)